Biuletyn Informacji Publicznej
logo75
edytuj
Projekty UE

Każdego roku, 11 lutego, obchodzimy Międzynarodowy Dzień Numeru Alarmowego 112. Ma on przede wszystkim ma na celu rozpowszechnianie wiedzy na temat właściwego korzystania z numeru alarmowego 112, który obowiązuje we wszystkich krajach europejskich.

Jednolity ogólnoeuropejski numer alarmowy 112 został powołany do życia uchwałą Rady Europy z 29 lipca 1991 r., a obowiązek ten usankcjonowano postanowieniami Dyrektywy 2002/22/WE Parlamentu Europejskiego z 7 marca 2002 r., w sprawie usługi powszechnej i związanych z sieciami i usługami łączności elektronicznej praw użytkowników (dyrektywa o usłudze powszechnej).

112 JEST OGÓLNOEUROPEJSKIM NUMEREM ALARMOWYM
zarówno dla telefonów stacjonarnych, jak i komórkowych, który służy do powiadamiania w sytuacjach zagrożenia zdrowia, życia lub mienia. Wybranie numeru 112 nie wymaga odblokowania klawiatury telefonu komórkowego. Ponadto numer 112 można wybrać w telefonie bez karty SIM. Kierowanie połączeń na numer alarmowy 112 jest bezpłatne.

Numer alarmowy 112 to System Powiadamiania Ratunkowego, funkcjonujący na terenie kraju, który składa się z 17 Centrów Powiadamiania Ratunkowego – po jednym w każdym mieście wojewódzkim oraz w Radomiu.

Zgłoszenia z numeru alarmowego 112 (oraz 997, 998 i 999) trafiają do operatorów zatrudnionych w Centrach Powiadamiania Ratunkowego. To oni przekazują drogą elektroniczną, wszystkie zebrane o zdarzeniu informacje do odpowiednich dyspozytorów ratownictwa medycznego, Państwowej Straży Pożarnej i Policji, którzy decydują o zaangażowaniu odpowiednich jednostek.

Zespoły ratownictwa medycznego WPR w Katowicach w 2023 r. wyjeżdżały do zgłoszeń ponad 204 tys. razy. Przejechały do pacjentów 3 116 332 km. Średnio każdego dnia, karetki WPR w Katowicach, pokonywały ponad 8,5 tys. kilometrów. Miesięcznie, to już średnio ponad 256 tys. kilometrów. To w sumie 204 484 wyjazdów przez cały 2023 r.

JAK ZGŁASZAĆ ZDARZENIE W CENTRUM POWIADAMIANIA RATUNKOWEGO?

Dla operatora numeru alarmowego najważniejszą informacją jest lokalizacja zdarzenia, która powinna zostać przekazana sprawnie i precyzyjnie (województwo, powiat gmina, miejscowość, ulica, nr domu, lokalu, piętro). W sytuacji, kiedy zdarzenie zlokalizowane jest na drodze, najważniejszymi informacjami będą numer drogi oraz jej tzw. kilometr.

Drugą istotną informacjąszczegóły zdarzenia, o które zapyta operator numerów alarmowych. Pytania mają na celu skategoryzowanie oraz określenie rodzaju zagrożenia w celu przekazania informacji do odpowiednich służb.

W zgłoszeniu ważne jest podanie danych kontaktowych zgłaszającego, co pozwala, jeżeli wystąpi taka potrzeba, na kontakt ze strony służb (np. w przypadku trudności z dojazdem na miejsce zdarzenia).

Sprawne przekazanie informacji o zdarzeniu wiąże się w zasadzie z odpowiedzią na trzy podstawowe pytania:
• gdzie zdarzenie ma miejsce,
• co się dzieje, jakiego typu jest to zdarzenie,
• kto jest osobą zgłaszającą zdarzenie?

Operator adekwatnie do zaistniałego zdarzenia może zadać inne pytania uzupełniające. Ważne jest, aby odpowiadać na nie spokojnie i nie rozłączać się do czasu potwierdzenia, że zgłoszenie zostało przyjęte.

Proste? Proste. Oby Wam się nie zdarzało wydzwaniać pod numer 112!

Tak na marginesie. CPR-y potrzebują operatorów. Kto nim może zostać? Operatorem numeru alarmowego może zostać osoba, która:
• ma co najmniej wykształcenie średnie lub średnie branżowe;
• posługuje się co najmniej jednym językiem obcym w stopniu komunikatywnym;
• ukończyła szkolenie podstawowe dla operatorów numerów alarmowych i zdała egzamin,
• posługuje się językiem polskim w mowie i piśmie w stopniu umożliwiającym obsługę zgłoszeń alarmowych;
• korzysta z pełni praw publicznych;
• nie była skazana prawomocnym wyrokiem za umyślne przestępstwo lub umyślne przestępstwo skarbowe...

 

 

 

 

Edytuj
WPR Katowice
Zobacz także
Dyspozytornie
Jednostki terenowe
Rejony
Kursy medyczne