Biuletyn Informacji Publicznej
logo75
edytuj
Projekty UE

Według GUS w 2022 r. POZ-y odnotowały 23,5 mln porad lekarskich udzielonych w formie teleporady. To mniej o 10,6 mln w stosunku do roku 2021, gdy SARS-CoV-2 siał strach i wywoływał COVID-19. Dla porównania: w opiece stomatologicznej porad na odległość (najczęściej via telefon) udzielono 43,3 tys. (w 2022 r.)

Teleporady, przez pandemię, mają zróżnicowaną – delikatnie stwierdzając – opinię. Wielu pacjentów uznawało je za substytut bezpośredniego spotkania z lekarzem, wskazując, że dotyczyło to refundowanej przez NFZ opieki, a nie prywatnej; nawet świadczonej – w jednym i drugim przypadku – przez tego samego lekarza.

Pandemii już nie ma, choć nie brakuje ekspertów wieszczących nieuchronność zaistnienia kolejnych. Co będzie, to będzie. Zobaczymy. Nie warto jednak, z powodu niezbyt dobrych doświadczeń z przeszłości, skreślać teraz teleporady.

Przypominamy więc, co należy uczynić, by skorzystać z tej formy świadczenia pomocy medycznej.

Przede wszystkim należy zadzwonić do swojej przychodni, by dowiedzieć się, jak w niej wygląda realizacji teleporad. W różnych placówka zasady mogą w szczegółach różnić się.

Kiedy warto skorzystać z teleporady?
W niektórych przypadkach skorzystanie z teleporady może okazać się lepszym rozwiązaniem niż wizyta osobista, zwłaszcza gdy pacjent potrzebuje:

• konsultacji w sprawie kontynuacji stosowania leków stałych lub zmiany dawkowania, czy sposobu zażywania leków;
• kontroli w trakcie leczenia – gdy została wcześniej uzgodniona z lekarzem;
• omówienia wyników badań laboratoryjnych lub dokonywanych w domu pomiarów (np. ciśnienia tętniczego czy glukozy);
• konsultacji w zakresie profilaktyki zdrowotnej (np. porada co do sposobu żywienia, omówienie planu postępowania w danej chorobie lub gdy jest się zdrowym);
• skierowania na badania, zabiegi czy zaopatrzenia – zaplanowanych wcześniej z Twoim lekarzem POZ.

Warto skorzystać z teleporady również z jednego, prozaicznego, ale istotnego powodu. Wizyta bezpośrednia u lekarza rodzinnego najczęściej wiąże się z tym, że trzeba brać urlop. Co prawda lekarz może wystawić na ten dzień zwolnienie, ale nie musi. W przypadku, gdy pacjent korzysta z teleporady, ten problem odpada.

Jednak nie zawsze i nie każdy może radzić się lekarza na odległość. Jak było stwierdzone: najczęściej przez telefon, bardzo rzadko przez połączenie wideo.

Teleporady lekarz nie udzieli:
• gdy dotyczy dziecka do lat 6 niezależnie od przyczyny (z wyjątkiem wizyty kontrolnej – po ustaleniu takiej formy konsultacji z lekarzem);
• przy podejrzeniu infekcji koronawirusem u dziecka do 2. roku życia (u starszych dzieci przy podejrzeniu infekcji koronawirusem może odbyć się teleporada);
• stan zdrowia pacjenta w związku z chorobą przewlekłą uległ zmianie, a zwłaszcza pogorszeniu;
• gdy zachodzi podejrzenie, że pacjent może być chory nowotworowo;
• jeżeli jest to pierwsza wizyta po złożeniu deklaracji wyboru.

Nie umawiaj się na teleporadę, jeśli masz zaplanowane szczepienie (obowiązkowe lub zalecane) czy badanie bilansowe, ponieważ konieczna jest wówczas wizyta. Jeśli pojawiły się u Ciebie nowe objawy chorobowe albo czujesz, że Twój dotychczasowy stan zdrowia uległ pogorszeniu, powinieneś zarejestrować się na wizytę w gabinecie. Jeśli w takim przypadku zarejestrowałeś się już na teleporadę, pamiętaj, że – po zebraniu wywiadu – najprawdopodobniej zostaniesz poproszony o zgłoszenie się na wizytę do przychodni” – radzi Ministerstwo Zdrowia.

Edytuj
WPR Katowice
Zobacz także
Dyspozytornie
Jednostki terenowe
Rejony
Kursy medyczne