logo wpr

edytuj
Projekty UE

To o ponad 2 mln zgłoszeń mniej niż rok wcześniej. Operator na zmianie dziennej odbierał średnio 126 połączeń, natomiast na zmianie nocnej było to 81 połączeń. Zgłoszenia przyjmuje 17 CPR, które odbierają połączenia kierowane na numery alarmowe 112, 997 oraz 998. 11 lutego to Europejski Dzień Numeru Alarmowego 112.

Najwięcej połączeń przychodzących zarejestrowano w CPR w:
• Katowicach (ponad 2,1 mln zgłoszeń),
• Radomiu (ok. 1,9 mln zgłoszeń) oraz
• we Wrocławiu (ok.1,8 mln zgłoszeń). 

Prawie 37 proc. wszystkich połączeń zostało zakwalifikowanych jako niezasadne, które nie wymagały interwencji służb. Z kolei ponad 25 proc. zgłoszeń przychodzących zostało anulowanych, co oznacza, że dzwoniący rozłączył się przed nawiązaniem połączenia.

Wśród kategorii zdarzeń alarmowych na pierwszym miejscu znalazły się zdarzenia dotyczące komunikacji drogowej (ponad 760 tys.). Najczęściej zgłaszano też m.in:
• zakłócenia porządku publicznego (ponad 574 tys.),
• złe samopoczucie (ponad 544 tys.),
• interwencje domowe (ponad 441 tys.).

Najwięcej połączeń - od czerwca do sierpnia

Na jednego operatora przypadało średnio 1,146 tys. połączeń miesięcznie (1,3 tys. w 2023 r.). Najwięcej połączeń zarejestrowano latem - w czerwcu (prawie 1,8 mln zgłoszeń), w lipcu oraz w sierpniu (ponad 1,9 mln zgłoszeń w tych miesiącach) – podano w rządowym komunikacie wydanym na okoliczność Europejskiego Dnia Numeru Alarmowego 112.

Średni czas oczekiwania dzwoniącego na odbiór połączenia wynosił 9,47 sekundy. Oznacza to, że operator odbiera połączenia w 3-4 sekundy od momentu wpłynięcia połączenia na stanowisko operatorskie (około 6 sekund trwa zapowiedź, która jest obligatoryjna). 

Najwięcej zgłoszeń jest rejestrowanych pomiędzy godziną 10. a 21. Średni czas prowadzenia rozmów w ramach zgłoszeń zasadnych wynosił ok. 2 minuty i 23 sekundy. Na numery alarmowe najczęściej dzwoniono w piątki (ponad 2,9 mln połączeń) i w soboty (ponad 3 mln).

Niemal
• 45 proc. wszystkich zgłoszeń przekazano do Policji,
ok. 40 proc. do Państwowego Ratownictwa Medycznego,
ok. 8 proc. skierowano do służb pomocniczych,
ok. 6,5 proc. do Państwowej Straży Pożarnej.

Kim są operatorzy numerów kierunkowych?

W tym fachu pracuje w CPR 1,22 tys. osób. W porównaniu z 2023 r. stan zatrudnienia w CPR na stanowisku operatora numerów alarmowych zwiększył się o 35 etatów.

Operator numerów alarmowych musi posługiwać się co najmniej jednym językiem obcym w stopniu komunikatywnym. Najwięcej operatorów posługuje się językiem angielskim, w dalszej kolejności są to języki: rosyjski i niemiecki. 

W 2024 r. wszystkie szkolenia operatorów numerów alarmowych, zgodnie z ustawą o SPR, były zorganizowane przez MSWiA. Przeprowadzono 5 szkoleń podstawowych, które ukończyły 133 osoby. Wydano 116 certyfikatów – dokumentów niezbędnych do rozpoczęcia obsługi zgłoszeń alarmowych. 

CPR przyjmują także zgłoszenia eCall i SMS

 W 2024 r. zarejestrowano łącznie ponad 42,6 tys. zgłoszeń eCall (ogólnoeuropejski samochodowy system szybkiego powiadamiania o wypadkach drogowych). To o 32 proc. więcej niż w 2023 r. Najwięcej zgłoszeń wpłynęło w grudniu (ponad 4,1 tys.), październiku i listopadzie (po ponad 4 tys. zgłoszeń w obu miesiącach).

Wzrost liczby zgłoszeń eCall wynika z coraz większej liczby samochodów, które posiadają ten system. Najwięcej zgłoszeń eCall wpłynęło do Centrów Powiadamiania Ratunkowego w Radomiu (blisko 8,2 tys.) oraz Poznaniu (ponad 4,6 tys.).

W ubiegłym roku zarejestrowano niemal 2,5 tys. zgłoszeń SMS. Najwięcej zgłoszeń wpłynęło w sierpniu (384), lipcu (309) oraz w maju (267). Do służb przekazano niemal 2,3 tys. zasadnych zgłoszeń. Według danych na 31 grudnia 2024 r. aktywnych było ponad 31,5 tys. użytkowników aplikacji mobilnej Alarm112. Warto ją zainstalować w swoim telefonie.

 

Edytuj
WPR Katowice
Zobacz także
Dyspozytornie
Jednostki terenowe
Rejony
Kursy medyczne