Biuletyn Informacji Publicznej
logo75
edytuj
Projekty UE

Nie takie drogie, jakby się wydawało. 1,3 mln zł, ale nie za jedną, lecz za dwie karetki. Flota Bielskiego Pogotowia Ratunkowego (BPR) wzbogaciła się o dwa ambulanse o napędzie elektrycznym, Na jednym ładowaniu mogą przejechać 300 km, co dla jednych jest zasięgiem stanowczo za małym, ale dla BPR ma być wystarczającym. BPR kupiło Mercedesy E-Vito z własnego budżetu.

Dlaczego BPR kupiło ambulansy „na prąd” a nie na olej napędowy? Zobaczmy jak Pogotowie argumentuje taką decyzję.

Na początku należy pochwalić się (tym bardziej, gdy argumentacje przedstawia się na firmowy profilu Facebooka). „Dołączamy do grona pionierów w polskim systemie ochrony zdrowia! Nasza flota została wzbogacona o dwa nowoczesne Mercedesy E-Vito, które są w pełni elektrycznymi pojazdami przeznaczonymi do transportu sanitarnego. To nie tylko krok naprzód w trosce o pacjentów, ale również o środowisko.”

To pierwszy od wielu lat zakup nowych pojazdów dla transportu sanitarnego – podkreśla w komunikacie BPR. Inwestycja wskazuje, na jego „zaangażowanie w rozwój i modernizację infrastruktury medycznej w regionie”.

Z wyjaśnień BPR wynika, że na zakup E-karetek („E-” zamiast „e-” by odróżnić mobilność od informatycznych rozwiązań), był decyzja „opartą na korzyściach dla pacjentów, załogi oraz otoczenia”.

 Po pierwsze: z uwagi na ekologię i zdrowie. Brak emisji szkodliwych spalin oznacza czystsze powietrze i mniejszy wpływ na środowisko – podkreśla BPR. Elektryczne pojazdy są przyjazne dla zdrowia zarówno mieszkańców, jak i samych użytkowników ambulansów.

Po drugie: bo elektryczny napęd gwarantuje cichą pracę pojazdu, co jest szczególnie istotne dla pacjentów wymagających spokoju podczas transportu. Stabilność jazdy i brak hałasu to również walor dostrzegany przez ratowników medycznych.

Po trzecie: zaawansowane wyposażenie. Specjalistyczne nosze, fotel kardiologiczny z rampą najazdową oraz inne udogodnienia zwiększające bezpieczeństwo i komfort pacjentów, czyli wszystko to, co jest obecne we współczesnych ambulansach bez względu na to, czym są napędzane.

Producent podaje, że w wersji „dostawczaka” E-Vito przejedzie (w zależności od warunków terenowych i atmosferycznych) do 313 km. Akumulatory można naładować (stacjami szybkiego ładowania) do 80 proc. w 35 minut. Zużycie energii elektrycznej w cyklu mieszanym wynosi 25,7 kWh/100 km.

 

FOTO: Bielskie Pogotowie Ratunkowe.

 

Edytuj
WPR Katowice
Zobacz także
Dyspozytornie
Jednostki terenowe
Rejony
Kursy medyczne