Do awarii w Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Katowicach (mieści się ono w gmachu Śląskiego Urzędu Wojewódzkiego) doszło w czwartek (25 lipca). Skutkiem tego było to, że dzwoniący na europejski numer alarmowy 112 i 999 byli łączeni z CPR-ami z województw graniczących ze śląskim. W piątek specjaliści nadal pracowali nad przywróceniem funkcjonowania systemu.
Nie wiadomo, co było przyczyną awarii.
Alicja Waliszewska, rzeczniczka Śląskiego Urzędu Wojewódzkiego poinformowała w piątek, że:
– Około 20 proc. systemu przechodzi dodatkowe procedury sprawdzania. Pracujemy nad tym, żeby do godziny 12:00 przywrócić w całości funkcjonowanie systemu. Działają już dyspozytornie medyczne...
Infromatykom udało się przywrócić domyślną konfigurację systemu teleinformatycznego. Centrum działa!
Katowickie CPR funkcjonuje w strukturze Wydziału Powiadamiania Ratunkowego Śląskiego Urzędu Wojewódzkiego. Pracuje w nim sto kilkanaście osób, w tym 106 operatorów. Ci pracują w systemie 12-godzinnych dyżurów.
Jednolity ogólnoeuropejski numer alarmowy 112 został powołany do życia uchwałą Rady Europy z 29 lipca 1991 r., a obowiązek ten usankcjonowano postanowieniami Dyrektywy 2002/22/WE Parlamentu Europejskiego z 7 marca 2002 r., w sprawie usługi powszechnej i związanych z sieciami i usługami łączności elektronicznej praw użytkowników (dyrektywa o usłudze powszechnej).
Numer służy do powiadamiania w sytuacjach zagrożenia zdrowia, życia lub mienia. Wybranie numeru 112 nie wymaga odblokowania klawiatury telefonu komórkowego. Ponadto numer 112 można wybrać w telefonie bez karty SIM. Kierowanie połączeń na numer alarmowy 112 jest bezpłatne.
Numer alarmowy 112 to System Powiadamiania Ratunkowego, funkcjonujący na terenie kraju, który składa się z 17 Centrów Powiadamiania Ratunkowego – po jednym w każdym mieście wojewódzkim oraz w Radomiu.
Zgłoszenia z numeru alarmowego 112 (oraz 997, 998 i 999) trafiają do operatorów zatrudnionych w Centrach Powiadamiania Ratunkowego. To oni przekazują drogą elektroniczną, wszystkie zebrane o zdarzeniu informacje do odpowiednich dyspozytorów ratownictwa medycznego, Państwowej Straży Pożarnej i Policji, którzy decydują o zaangażowaniu odpowiednich jednostek.
W 2023 r. dyspozytorzy z Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Katowicach zanotowali 2,4 mln połączeń z numerem alarmowy 112. Najwięcej ze wszystkich centrów w Polsce.(PAP)