Start Aktualności Korytarz życia obligatoryjnym, ale dopiero od 1 października

Korytarz życia obligatoryjnym, ale dopiero od 1 października

WPR

DLA RATOWNIKÓW DLA PACJENTÓW DLA LEKARZY | 4 lipca 2019

To jednak dobra wiadomość dla kierowców pojazdów uprzywilejowanych, szczególnie karetek pogotowia oraz tych, do których spieszą z pomocą. Korytarz życia, czyli tworzenie przez użytkowników drogi środkowego pasa dla takich pojazdów, wpisany zostanie w Prawo o ruchu drogowym. Nowelizacja ma obowiązywać od 1 października 2019 r.

Jakby ktoś nie wiedział lub zapomniał, to przypominamy, że pojazdem uprzywilejowanym jest ten, który wysyła jednocześnie sygnały świetlne (niebieskie światła błyskowe) i sygnały dźwiękowe o zmiennym tonie i jedzie z włączonymi światłami mijania lub drogowymi. Status ten przysługuje również pojazdom jadącym „w kolumnie, na której początku i na końcu znajdują się pojazdy uprzywilejowane wysyłające dodatkowo sygnały świetlne w postaci czerwonego światła błyskowego”. Z tzw. kogutem jeździć mogą samochody 19 różnych służb.

Przypomnijmy, że kodeks drogowy stanowi, że „uczestnik ruchu i inna osoba znajdująca się na drodze są obowiązani ułatwić przejazd pojazdu uprzywilejowanego, w szczególności przez niezwłoczne usunięcie się z jego drogi, a w razie potrzeby zatrzymanie się”. A to oznacza, że tworzenie korytarza dla karetek, wozów straży pożarnej czy innych uprzywilejowanych pojazdów już wcześniej BYŁO OBOWIĄZKIEM kierowców.

– Mandatów za niewywiązywanie się z tego obowiązku nie dawano, a zespoły ratownictwa medycznego często tracił cenny czas, czekając, aż inne auta zrobią na drodze wolny środkowy pas, by nim mogła jechać karetka. Wyje syrena, kierowca trąbi, a inni kierowcy różnie zachowują się. Jeden zjedzie na bok, a inny już nie. I to wystarczy, by karetka była zablokowana. A wystarczyłoby, że ci z lewego pasa zjeżdżają na lewo, a z prawego na prawo – komentuje Michał Kucap, ratownik z Wojewódzkiego Pogotowia Ratunkowego w Katowicach.

A co, gdy droga jest trójpasmowa? Wówczas, jak stanowi projekt nowelizacji złożony (2 lipca) w Rządowym Centrum Legislacji, jadący lewym pasem mają zjechać jak najbardziej na lewo, a jadący pozostałymi pasami mają jak najbardziej zbliżyć się do prawej krawędzi drogi.

– Teraz na dziesięć sytuacji, w których kierowcy powinni zjechać na boki, robią to w dwóch, góra trzech przypadkach. Najbardziej oporni, to wynika z mego doświadczenia, są kierowcy TIR-ów z Ukrainy i Białorusi. Ambulans siedzi mu na tylnym zderzaku, musiała się zatrzymać, syrena wyje i dopiero wówczas taka ciężarówka łaskawie zjeżdża na bok – dodaje nasz ratownik.

Dlaczego korytarz życia jest tak ważny? W aglomeracji karetka musi dotrzeć do pacjenta w ciągu maksimum 8 minut od wydania zlecenia wyjazdu. Gdy pogotowie przedziera się przez korek przez, to bywa, że trwa to minutę, dwie. Tyle trzeba odjąć od ustawowych ośmiu minut. Łatwo sobie wyobrazić możliwe konsekwencje takiego spóźnienia. Czy zmiana prawa sprawi, że kierowcy będą tworzyć korytarz życia tak samo, jak szybko zwalniają, gdy widzą przed sobą policję z radarem? Tu zdania są podzielone, ale o tym może kiedy indziej.

 

Pobierz projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym.

 

Zobacz klip popularyzujący korytarz życia:

 

Wieści

Ostatnie wideo

Podziękowania

Za pomoc w organizacji pikniku chorzowskiego Sanepidu

24 lipca 2019

Podziękowania od X LO im. I. Paderewskiego w Katowicach

30 czerwca 2019

Za zdobycie III miejsca w turnieju piłki nożnej

23 czerwca 2019

Za organizację Dnia Bezpieczeństwa

19 czerwca 2019

Podziękowania dla Michała Malisza

18 czerwca 2019

Za udział w chorzowskim Pikniku bezpieczeństwa

5 czerwca 2019

Podziękowania za wkład w organizację akcji Bezpieczny Maluch

4 czerwca 2019