Start Aktualności Koniec ze „szpilkami” na papierze. Kartki zastąpił tablet

Koniec ze „szpilkami” na papierze. Kartki zastąpił tablet

WPR

DLA RATOWNIKÓW DLA LEKARZY | 7 maja 2019

Fot.: SUM

Bez zdania egzaminu z anatomii nie zostanie się lekarzem...

Egzaminy praktyczne z anatomii, zwane szpilkami? Zmartwienie studentów medycyny. O Boże, jak nie zdam, to nie zostanę lekarzem! W maju, po raz pierwszy w Polsce, Śląski Uniwersytet Medyczny w Katowicach (SUM) rezygnuje z arkuszy egzaminacyjnych wypełnianych na papierze. Kartki zastępują tablety. Teraz już egzaminatorzy nie będą mieli kłopotów z odczytaniem pisma egzaminowanych.

– Dotychczas bywało i tak, że nie można było odczytać tego, co student napisał. Czasem egzaminowany miał taki mało wyraźny charakter pisma. Czasem, gdy nie wiedział, jak bezbłędnie napisać po łacinie lub angielsku, nazwę danej części ciała, najzwyczajniej gryzmolił. Teraz wszystkie odpowiedzi będą czytelne, bo wchodząc do sali student zamiast kartki otrzymuje tablet. Na nim wypełnia arkusz egzaminacyjny dostępny na platformie e-learningowej – wyjaśnia Agata Kalafarska-Winkler, rzecznik prasowy SUM. Przeegzaminowanie studentów jednego rocznika pochłaniało 11 tys. kartek papieru formatu A4! Ryza papieru (500 arkuszy) formatu A-4 kosztuje ok. 8 zł. Gołym okiem widać, że e-egzaminowanie, to nie tylko przejrzystość i szybkość oceny egzaminowanych, ale i czysta ekologia,a po pewnym czasie i opłacalna inwestycja z ekonomicznego punktu widzenia.

A teraz wróćmy do zajęć z anatomii i egzaminu z tego przedmiotu. Studenci mają obowiązek zaliczyć kolokwium z każdej z sześciu kategorii:
• głowa z szyją,
• klatka piersiowa,
• brzuch z miednicą,
• ośrodkowy układ nerwowy oraz
• kończyny: górna i dolna.

Każdy sprawdzian, podobnie jak końcowy egzamin, składa się z dwóch części:
• testu teoretycznego i
• części praktycznej, potocznie zwanej „szpilkami”.

Student podchodzi do stanowiska z preparatem anatomicznym i w ciągu minuty powinien rozpoznać strukturę oznaczoną szpilką. Następnie przechodzi do kolejnego stanowiska. Nie ma możliwości powrotu do poprzedniego preparatu czy wydłużenia czasu. Maksymalna liczba punktów, jaką można uzyskać za prawidłową odpowiedź, w języku angielskim lub łacińskim, wynosi 2 pkt. I tu zwykle pojawiał się problem: co ten student napisał, bo jakoś to ciężko jest odczytać.

– Tu liczą się szczegóły, a w odręcznym piśmie czasem trudno odróżnić poszczególne litery – tłumaczy prof. Grzegorz Bajor, kierownik Katedry i Zakładu Anatomii Prawidłowej Wydziału Lekarskiego SUM.

Skończyły się „szpilki”. Zastąpiły je „e-szpilki”. I wszyscy tę zmianę oceniają pozytywnie; może za wyjątkiem studentów, którzy już skryją niewiedzy aptekarskim pismem. Informatyzacja egzaminu sprawiła, że wyniki sprawdzają teraz nie egzaminatorzy, ale dedykowane do tego oprogramowanie. O tym, czy zadało się egzamin z anatomii, student dowie się teraz błyskawicznie. Reasumując: e-egzamin z anatomii, to pełna transparentność i obiektywizm, natychmiastowe wyniki, oszczędność czasu i papieru.

 

Wieści

Ostatnie wideo

Podziękowania

Za pomoc w organizacji pikniku chorzowskiego Sanepidu

24 lipca 2019

Podziękowania od X LO im. I. Paderewskiego w Katowicach

30 czerwca 2019

Za zdobycie III miejsca w turnieju piłki nożnej

23 czerwca 2019

Za organizację Dnia Bezpieczeństwa

19 czerwca 2019

Podziękowania dla Michała Malisza

18 czerwca 2019

Za udział w chorzowskim Pikniku bezpieczeństwa

5 czerwca 2019

Podziękowania za wkład w organizację akcji Bezpieczny Maluch

4 czerwca 2019