Start Aktualności Co zrobić, by pacjentowi na SOR nie podnosiło się... ciśnienie?

Co zrobić, by pacjentowi na SOR nie podnosiło się... ciśnienie?

WPR

DLA RATOWNIKÓW DLA PACJENTÓW DLA LEKARZY | 24 stycznia 2019

Fot.: WPR

Obecnie w Polsce działąją 232 szpitalne oddziały ratunkowe...

Jaka jest powszechna opinia o wizytach w szpitalnych oddziałach ratunkowych (SOR), to prawie każdy wie. Skrótowo: nie jest najlepsza. To ma się jednak zmienić. I tej zmianie na lepsze ma służyć m.in. nowelizacja ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Jej projekt czeka na rozpatrzenie przez Radę Ministrów.

Cóż takiego ma poprawić wizerunek SOR-ów i obsługę pacjentów? TOPSOR! System elektroniczny testowany od 1 stycznia w czterech szpitalach. Od lipca ma przyłączonych zostanie do niego 76 SOR-ów, a jak wszystko dobrze się sprawdzi i nie będzie szwankować, to w systemie do końca 2020 r. znajdą się wszystkie SOR-y. Przypomnijmy, że dziś jest ich 232. Wielogodzinne czekanie na przyjęcie przez lekarza SOR ma skrócić się dzięki m.in. wprowadzeniu obowiązku segregacji medycznej. „Numerek, rejestracja, szybka ocena stanu zdrowia i decyzja, czy pacjent może czekać kilka godzin, czy musi być przyjęty jak najszybciej – tak wkrótce ma wyglądać wizyta na SOR” – ładnie, w jednym zdaniu spuentowała nadchodzące nowości „Dziennik Gazeta Prawna”.

Nie oznacza to, że TOPSOR i zmiany legislacyjne sprawią, że na SOR-ach będzie się obsługiwanym z marszu. Krajowy konsultant w dziedzinie medycyny ratunkowej prof. Jerzy Ładny przypomina, że po kilka godzin czeka się nie tylko na polskim SOR-e, ale także i na całym świecie. Chodzi o to, by w cierpliwość musieli uzbroić się pacjenci nie wymagający szybkiej interwencji lekarskiej, a ci z tzw. ciężkimi przypadkami byli jak najszybciej diagnozowani i poddawani kierunkowemu leczeniu. TOPSOR na SOR to m.in. osoby, które będą zajmować się wyłącznie przeprowadzaniem medycznej segregacji. Pacjenci mają być na bieżąco informowani o czasie oczekiwania na wizytę u lekarza. Ba, gdy system zostanie zaimplementowany we wszystkich SOR-ach, to o tym, ile przyjdzie czekać, gdy nie jest się w stanie zagrażającym życiu, będzie można dowiedzieć się przed wizytą na SOR.

Za wcześnie jest oceniać działanie systemu w pilotażowych szpitalach, bo – jak podkreśla prof. Ładny – działa dopiero o czterech tygodni. Sprawa jest na tak wczesnym etapie realizacji, że po wpisaniu słowa „TOPSOR” w wyszukiwarkę nie otrzymuje się linków związanych ze szpitalnymi oddziałami ratunkowymi.

Wieści

Ostatnie wideo

Podziękowania

CZERWONE BERETY dziękują za szkolenie z zasad pierwszej pomocy

20 lutego 2019

Podziękowania od prezydent Jastrzębia-Zdroju

26 października 2018

Życzenia od Wojskowej Komisji Uzupełnień

16 października 2018

Obywatelka dziękuję naszym ratownikom

25 września 2018

Arena Gliwice dziękuję za nasz wkład w akcję

21 września 2018

Gratulacje dla naszej załogi od ministra zdrowia

21 września 2018

Podziękowania od Hospicjum Cordis

13 września 2018