Start Aktualności Pacjent naćpany, allopsychicznie niezorientowany

Pacjent naćpany, allopsychicznie niezorientowany

WPR

DLA PACJENTÓW | 9 lipca 2018

Lista skutków ubocznych związanych z zażywaniem dopalaczy jest bardzo długa ( m.in. zawał serca i udar mózgu).

Jeśli komuś wydaje się, że tzw. dopalacze są wspomnieniami z przeszłości, jest w błędzie. To, że o ofiarach dopalaczy media informują raczej sporadycznie, wcale nie znaczy, że problem jest także sporadyczny. Widać to w raportach zespołów ratownictwa medycznego i policji.

Przytoczmy kilka takich wpisów z raportów działania tylko Stacji Pogotowia Ratunkowego Mikołów Wojewódzkiego Pogotowia Ratunkowego w Katowicach.

Zespół S0324 o godz.14:26 otrzymał wezwanie do pacjenta bez kontaktu. Na miejscu zastano 25-letniego mężczyznę,najprawdopodobniej pod wpływem dopalaczy. Pacjent przytomny,bardzo pobudzony został przewieziony do Szpitala Powiatowego w Mikołowie...

Wczoraj o godz.23:09 zespół S0324 otrzymał wezwanie do pacjenta z trudnościami w oddychaniu po zapaleniu papierosa. Mężczyzna lat 34 zgłasza ból w klatce piersiowej,niepokój,drżenie kończyn po zapaleniu „dopalacza”. Przytomny, w kontakcie logicznym, został przewieziony do Szpitala św. Józefa w Mikołowie...

Zespół S0324 otrzymał wezwanie do dziwnie zachowującego się mężczyzny. Pacjent,lat 30, wyraźnie pod wpływem środków odurzających, agresywny, został przekazany do Centrum Zdrowia w Mikołowie...

O godz.23:37 zespół S03260 otrzymał wezwanie do zaburzeń zachowania. Zdarzenie miało miejsce w Mikołowie, w domu opieki, ZRM wezwała policja. W chwili przyjazdu pacjent (lat 18) siedzący w radiowozie, bez koszulki i butów, twierdził, że zażywał narkotyki, które popił alkoholem. Narkotyki zażywa od 14. roku życia. Pacjent w chwili badania przytomny, auto- i allopsychicznie (świadomość miejsca, czasu, przestrzeni i sytuacji własnej – wpr.pl) niezorientowany...

– Nie ma tygodnia, byśmy nie mieli zgłoszeń do pacjentów po przyjęciu dopalaczy. W niedzielę, 8 lipca, zespół został wezwany do 32-letniego mężczyzny będącego pod wpływem środków odurzających. Przyznał, że zażył dopalacz, pomińmy jego nazwę. Pacjent był chwilami agresywny. Zajęto się nim w mikołowskim Centrum Zdrowia – informuje Sabina Grima z SPR w Mikołowie.

Zasadniczo pierwszy kontakt z naćpanymi dopalaczami mają ratownicy medyczni i policjanci. Pierwsi, gdy są wzywani, najczęściej, do ledwo dających oznaki życia miłośników dopalaczy. Drudzy, gdy pobudzeni syntetycznymi narkotykami demolują otaczających ich świat i stanowią realne zagrożenie dla spokojnych obywateli.

Ofiarami dopalaczy padają najczęściej ludzie młodzi. Centralne Biuro Śledcze Policji stara się likwidować producentów tych narkotyków i siatki ich dystrybucji. Nie czarujmy się; nie jest to walka łatwa. Policja komunikuje do społeczeństwa:

„Apelujemy do wszystkich osób, które mogą mieć kontakt z dopalaczami, aby pamiętały, że jest to trucizna i każde jej zażycie wiąże się z poważnym ryzykiem dla zdrowia, a nawet życia. Dbając o bezpieczeństwo naszych bliskich i przyjaciół, nie pozwólmy im na wprowadzenie do organizmu substancji, których pochodzenia i składu nie znają. Reagujmy i sami stanowczo odmawiajmy, gdy ktoś namawia nas do zażycia dopalaczy. Nigdy nie wiemy, jak organizm ludzki zachowa się po zażyciu nawet najmniejszej dawki takiej substancji chemicznej.

Jeśli po zażyciu dopalacza dojdzie do zatrucia organizmu, dziwnego zachowania czy utraty przytomności należy natychmiast wezwać lekarza, przekazując mu jednocześnie informację, jakiego rodzaju substancję zażył poszkodowany. Tylko wówczas będzie możliwa szybka i skuteczna pomoc medyczna, która w efekcie może nawet uratować życie...”.

Dopalacze to potoczna nazwa różnego rodzaju produktów zawierających substancje psychoaktywne, które nie znajdują się na liście środków kontrolowanych przez ustawę o przeciwdziałaniu narkomanii. Po raz pierwszy zaistniały z początkiem lat 80. XX w. w USA. W Europie są obecne od 2003 r.

Lista skutków ubocznych związanych z zażywaniem dopalaczy jest bardzo długa ( m.in. zawał serca i udar mózgu). To jedne z tych narkotyków, które są w stanie uszkodzi każdy narząd w naszym organizmie. Stopień, w jakim zostanie on uszkodzony, zależy od rodzaju zażywanego środka, jego ilości oraz stężenia zawartych w nim toksycznych substancji. Spożycie dopalaczy z alkoholem bądź innymi używkami nasila ich negatywne działanie. W wielu przypadkach prowadzi to do silnego zatrucia organizmu – czytamy na forum psychiatria.pl.

W 2016 odnotowano ponad 4300 przypadków zatruć. W rekordowym (pod tym względem) roku 2015 zatruć było prawie 7300. Najwięcej, bo prawie 2/3 zatruć dopalaczami, odnotowano w województwach śląskim i łódzkim.

 

Wieści

Ostatnie wideo

Podziękowania

Podziękowania za bezinteresowność

4 lipca 2018

Za pomoc przy orgnizacji Dnia Lędzin

3 lipca 2018

Podziękowania za uczestnictwo w lubelskich mistrzostwach

3 lipca 2018

Od starosty pszczyńskiego podziękowania

28 czerwca 2018

Za aktywną pomoc w organizacji Senioralliów 2018

28 czerwca 2018

Podziękowania od WSPR w Białymstoku

28 czerwca 2018

Za IV miejsce w marszałkowskim turnieju piłkarskim

28 czerwca 2018