Start Aktualności Ecall powiadomi numer alarmowy 112 o wypadku

Ecall powiadomi numer alarmowy 112 o wypadku

WPR

DLA RATOWNIKÓW DLA PACJENTÓW DLA LEKARZY | 27 marca 2018

Po 1 kwietnia system automatycznego wzywania pomocy eCall stanie się obowiązkowym wyposażeniem nowych samochodów, które uzyskają świadectwo homologacji.

Wszystkie samochody osobowe i dostawcze o ładowności do 3,5 t wyprodukowane po 31 marca 2018 r. będą wyposażone obowiązkowo w urządzenia ogólnoeuropejskiego systemu szybkiego powiadamiania o wypadkach drogowych – eCall. Wezwie on automatycznie pomoc, gdy dojdzie do wypadku i pozwoli kierowcy pojazdu wyposażonego w eCall połączyć się ze służbami ratowniczymi w dowolnym momencie.

Komisja Europejska szacuje, że dzięki temu rozwiązaniu w skali UE można uniknąć 2,5 tys. wypadów drogowych ze skutkiem śmiertelnym, a samą liczbę wypadków zmniejszyć, również w skali roku, nawet o 15 proc. W Polsce rocznie na drogach ginie ok. 3,5 tys. osób. Koszty wypadków śmiertelnych przekraczają rocznie 6,5 mld zł. Wdrożenie systemu eCall może ocalić życie 350 osób w skali roku i zmniejszyć koszty wypadków o ok. 650 mln zł.

Jak eCall powiadomi, między innymi, pogotowie ratunkowe, o wypadku?

Są dwie możliwości. Powiadomienie ręczne – przez kierowcę (naciska on w urządzeniu eCall przycisk SOS) oraz automatycznie. W drugim przypadku po tym, gdy otworzy się poduszka powietrzna w aucie, system poinformuje o tym centrum powiadamiania ratunkowego (numer alarmowy 112). Otrzyma ono również dane o położeniu samochodu na podstawie sygnału GPS, o liczbie pasażerów – wykażą to czujniki zamontowane w siedzeniach, rodzaju paliwa, kierunku jazdy i VIN – numerze identyfikacyjnym samochodu. MSWiA twierdzi, że centra powiadamiania ratunkowego (CPR) są przygotowane do obsługi zgłoszeń z systemu eCall.

Gdy operator CPR otrzyma sygnał o wypadku, to w pierwszej kolejności będzie łączył się z danym samochodem. To po to, by uzyskać dodatkowe informacje. Jeśli operator nie będzie mógł nawiązać połączenia, sam zdecyduje o dalszych krokach, czyli na miejsce wypadku wyśle pogotowie ratunkowe, straż pożarną i policję.

Koncepcja takie systemu powiadamiania ratunkowego opartego na GPS ma swój rodowód w latach 90. XX w. Po raz pierwszy oficjalnie zaprezentowano go w 2001 r. Kilkakrotnie podawano datę uruchomienia systemu i tyleż razy wycofywano się z niej. Datę 31 marca 2018 r. zatwierdził Parlament Europejski i wszystko wskazuje, że od 1 kwietnia eCall będzie obowiązkowym wyposażeniem nowo produkowanych samochodów osobowych i dostawczych.

System może być zamontowany także w starszych, nawet kilkunastoletnich samochodach. Według szacunków Komisji Europejskiej jednostka systemu ma kosztować maksymalnie 100 euro.

Czy w Polsce eCall będzie działał tak sprawnie, jak to zakładają jego twórcy i propagatorzy, to się okaże. Wśród ekspertów nie brakuje opinii, że mogą pojawić się problemy, dotyczące nie tylko poprawności, stabilności i precyzji działania systemu GPS.

Wieści

Ostatnie wideo

Podziękowania

Za pomoc w organizacji pikniku chorzowskiego Sanepidu

24 lipca 2019

Podziękowania od X LO im. I. Paderewskiego w Katowicach

30 czerwca 2019

Za zdobycie III miejsca w turnieju piłki nożnej

23 czerwca 2019

Za organizację Dnia Bezpieczeństwa

19 czerwca 2019

Podziękowania dla Michała Malisza

18 czerwca 2019

Za udział w chorzowskim Pikniku bezpieczeństwa

5 czerwca 2019

Podziękowania za wkład w organizację akcji Bezpieczny Maluch

4 czerwca 2019