Start Aktualności Ecall powiadomi numer alarmowy 112 o wypadku

Ecall powiadomi numer alarmowy 112 o wypadku

WPR

DLA RATOWNIKÓW DLA PACJENTÓW DLA LEKARZY | 27 marca 2018

Po 1 kwietnia system automatycznego wzywania pomocy eCall stanie się obowiązkowym wyposażeniem nowych samochodów, które uzyskają świadectwo homologacji.

Wszystkie samochody osobowe i dostawcze o ładowności do 3,5 t wyprodukowane po 31 marca 2018 r. będą wyposażone obowiązkowo w urządzenia ogólnoeuropejskiego systemu szybkiego powiadamiania o wypadkach drogowych – eCall. Wezwie on automatycznie pomoc, gdy dojdzie do wypadku i pozwoli kierowcy pojazdu wyposażonego w eCall połączyć się ze służbami ratowniczymi w dowolnym momencie.

Komisja Europejska szacuje, że dzięki temu rozwiązaniu w skali UE można uniknąć 2,5 tys. wypadów drogowych ze skutkiem śmiertelnym, a samą liczbę wypadków zmniejszyć, również w skali roku, nawet o 15 proc. W Polsce rocznie na drogach ginie ok. 3,5 tys. osób. Koszty wypadków śmiertelnych przekraczają rocznie 6,5 mld zł. Wdrożenie systemu eCall może ocalić życie 350 osób w skali roku i zmniejszyć koszty wypadków o ok. 650 mln zł.

Jak eCall powiadomi, między innymi, pogotowie ratunkowe, o wypadku?

Są dwie możliwości. Powiadomienie ręczne – przez kierowcę (naciska on w urządzeniu eCall przycisk SOS) oraz automatycznie. W drugim przypadku po tym, gdy otworzy się poduszka powietrzna w aucie, system poinformuje o tym centrum powiadamiania ratunkowego (numer alarmowy 112). Otrzyma ono również dane o położeniu samochodu na podstawie sygnału GPS, o liczbie pasażerów – wykażą to czujniki zamontowane w siedzeniach, rodzaju paliwa, kierunku jazdy i VIN – numerze identyfikacyjnym samochodu. MSWiA twierdzi, że centra powiadamiania ratunkowego (CPR) są przygotowane do obsługi zgłoszeń z systemu eCall.

Gdy operator CPR otrzyma sygnał o wypadku, to w pierwszej kolejności będzie łączył się z danym samochodem. To po to, by uzyskać dodatkowe informacje. Jeśli operator nie będzie mógł nawiązać połączenia, sam zdecyduje o dalszych krokach, czyli na miejsce wypadku wyśle pogotowie ratunkowe, straż pożarną i policję.

Koncepcja takie systemu powiadamiania ratunkowego opartego na GPS ma swój rodowód w latach 90. XX w. Po raz pierwszy oficjalnie zaprezentowano go w 2001 r. Kilkakrotnie podawano datę uruchomienia systemu i tyleż razy wycofywano się z niej. Datę 31 marca 2018 r. zatwierdził Parlament Europejski i wszystko wskazuje, że od 1 kwietnia eCall będzie obowiązkowym wyposażeniem nowo produkowanych samochodów osobowych i dostawczych.

System może być zamontowany także w starszych, nawet kilkunastoletnich samochodach. Według szacunków Komisji Europejskiej jednostka systemu ma kosztować maksymalnie 100 euro.

Czy w Polsce eCall będzie działał tak sprawnie, jak to zakładają jego twórcy i propagatorzy, to się okaże. Wśród ekspertów nie brakuje opinii, że mogą pojawić się problemy, dotyczące nie tylko poprawności, stabilności i precyzji działania systemu GPS.

Wieści

Ostatnie wideo

Podziękowania

Wicemarszałek śląski z życzeniami dla pracujących w WPR

21 października 2019

Dyrekcja SP ZOZ MSWiA z życzeniami dla ratowników

21 października 2019

Od komendanta wojewódzkiego PSP w Katowicach

21 października 2019

Prezydent Zabrza pracownikom WPR

21 października 2019

Dyrektor Śląskiego OW NFZ życzy nam...

21 października 2019

Okolicznościowe życzenia od burmistrz Ogrodzieńca

21 października 2019

Życzenia na DRM od b. dyrektor WPR

21 października 2019