Start Aktualności Nadal w szpitalach karmią... jak karmili

Nadal w szpitalach karmią... jak karmili

DLA PACJENTÓW | 22 stycznia 2018

Na frutti di mare w szpitalnym menu trzeba będzie jeszcze dłuuugo poczekać.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów opublikował wyniki kontroli przeprowadzonej przez Inspekcję Handlową w I kw. 2017 r. w 83 firmach cateringowych dostarczających posiłki do 282 instytucji – szpitali, sanatoriów, domów dziecka, szkół itd. Posiłki serwowane w szpitalach nie poprawiły się znacząco – podkreśla UOKiK w komunikacie prasowym.

Kontrolerzy wykryli nieprawidłowości u ponad 70 proc. przedsiębiorców. Firmy używały przeterminowanych produktów, nie podawały informacji o alergenach, stosowały tańsze zamienniki, a porcje były niedoważone. Kontrolerzy znaleźli w magazynach firm cateringowych przeterminowane produkty, m.in.: twaróg śmietankowy – o 6 dni, mięso drobiowe – o 11 dni, szynkę wyborową - o 12 dni, kaszę manną BIO - o 35 dni, koncentrat mąki niskobiałkowej - o 173 dni.

Inspekcja Handlowa nałożyła na winnych kary i mandaty – w sumie ok. 28 tys. zł, cztery postępowania jeszcze się toczą. Skierowała też dwa wnioski do sądu o ukaranie za wykroczenia. Ponadto zawiadomiła o nieprawidłowościach organy nadzoru sanitarnego i weterynaryjnego, urzędy miar oraz wojewódzkie inspektoraty jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych.

A oto charakterystyczne przykłady nieprawidłowości wykazanych podczas kontroli:
• oznakowanie jedynie informacją o nazwie i składnikach alergennych, bez wykazu składników;
• podanie w oznakowaniu wyłącznie ogólnej nazwy potrawy, bez wykazu jej składników ani wyróżnienia składników alergennych;
• podanie sprzecznych, niepełnych, nierzetelnych informacji o składnikach powodujących alergie lub reakcje nietolerancji obecnych w gotowych posiłkach.

W podsumowaniu Urząd podkreśla, że „obecne wyniki nie wskazują na poprawę jakości usług świadczonych na rzecz szpitali, choć można stwierdzić, że w porównaniu do kontroli w 2016 roku nastąpiła zmiana charakteru występujących tu nieprawidłowości, np. aktualnie przedsiębiorcy częściej sporządzają i przekazują informacje dla zakładu żywienia zbiorowego (szpitala) o wykazie składników, w tym alergenach, niemniej informacje te nie zawsze są na bieżąco aktualizowane, gdy następuje zmiana składnika”.

„Należy stwierdzić, że konieczne będzie prowadzenie dalszych kontroli przez Inspekcję Handlową w sektorze usług cateringowych” - puentuje w komunikacie (wydanym 22 stycznia 2018 r.) Departament Inspekcji Handlowej UOKiK.

 

Czytaj cały raport pokontrolny.

Wieści

Ostatnie wideo

Podziękowania

Podziękowania od Hospicjum Cordis

13 września 2018

Za współroganizację Dnia Bezpiecznego Kierowcy

30 lipca 2018

Podziękowania za bezinteresowność

4 lipca 2018

Za pomoc przy orgnizacji Dnia Lędzin

3 lipca 2018

Podziękowania za uczestnictwo w lubelskich mistrzostwach

3 lipca 2018

Od starosty pszczyńskiego podziękowania

28 czerwca 2018

Za aktywną pomoc w organizacji Senioralliów 2018

28 czerwca 2018