Start Aktualności Nadal w szpitalach karmią... jak karmili

Nadal w szpitalach karmią... jak karmili

DLA PACJENTÓW | 22 stycznia 2018

Na frutti di mare w szpitalnym menu trzeba będzie jeszcze dłuuugo poczekać.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów opublikował wyniki kontroli przeprowadzonej przez Inspekcję Handlową w I kw. 2017 r. w 83 firmach cateringowych dostarczających posiłki do 282 instytucji – szpitali, sanatoriów, domów dziecka, szkół itd. Posiłki serwowane w szpitalach nie poprawiły się znacząco – podkreśla UOKiK w komunikacie prasowym.

Kontrolerzy wykryli nieprawidłowości u ponad 70 proc. przedsiębiorców. Firmy używały przeterminowanych produktów, nie podawały informacji o alergenach, stosowały tańsze zamienniki, a porcje były niedoważone. Kontrolerzy znaleźli w magazynach firm cateringowych przeterminowane produkty, m.in.: twaróg śmietankowy – o 6 dni, mięso drobiowe – o 11 dni, szynkę wyborową - o 12 dni, kaszę manną BIO - o 35 dni, koncentrat mąki niskobiałkowej - o 173 dni.

Inspekcja Handlowa nałożyła na winnych kary i mandaty – w sumie ok. 28 tys. zł, cztery postępowania jeszcze się toczą. Skierowała też dwa wnioski do sądu o ukaranie za wykroczenia. Ponadto zawiadomiła o nieprawidłowościach organy nadzoru sanitarnego i weterynaryjnego, urzędy miar oraz wojewódzkie inspektoraty jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych.

A oto charakterystyczne przykłady nieprawidłowości wykazanych podczas kontroli:
• oznakowanie jedynie informacją o nazwie i składnikach alergennych, bez wykazu składników;
• podanie w oznakowaniu wyłącznie ogólnej nazwy potrawy, bez wykazu jej składników ani wyróżnienia składników alergennych;
• podanie sprzecznych, niepełnych, nierzetelnych informacji o składnikach powodujących alergie lub reakcje nietolerancji obecnych w gotowych posiłkach.

W podsumowaniu Urząd podkreśla, że „obecne wyniki nie wskazują na poprawę jakości usług świadczonych na rzecz szpitali, choć można stwierdzić, że w porównaniu do kontroli w 2016 roku nastąpiła zmiana charakteru występujących tu nieprawidłowości, np. aktualnie przedsiębiorcy częściej sporządzają i przekazują informacje dla zakładu żywienia zbiorowego (szpitala) o wykazie składników, w tym alergenach, niemniej informacje te nie zawsze są na bieżąco aktualizowane, gdy następuje zmiana składnika”.

„Należy stwierdzić, że konieczne będzie prowadzenie dalszych kontroli przez Inspekcję Handlową w sektorze usług cateringowych” - puentuje w komunikacie (wydanym 22 stycznia 2018 r.) Departament Inspekcji Handlowej UOKiK.

 

Czytaj cały raport pokontrolny.

Wieści

Ostatnie wideo

Podziękowania

Podziękowania od prezydent Jastrzębia-Zdroju

26 października 2018

Życzenia od Wojskowej Komisji Uzupełnień

16 października 2018

Obywatelka dziękuję naszym ratownikom

25 września 2018

Arena Gliwice dziękuję za nasz wkład w akcję

21 września 2018

Gratulacje dla naszej załogi od ministra zdrowia

21 września 2018

Podziękowania od Hospicjum Cordis

13 września 2018

Za współroganizację Dnia Bezpiecznego Kierowcy

30 lipca 2018