Start Aktualności 112 przejmuje dzwoniących na 997

112 przejmuje dzwoniących na 997

WPR

WPR

DLA PACJENTÓW | 9 listopada 2017

Fot.: WPR

W dni powszednie w CPR pracuje obsada operatorów w zmniejszonym składzie

Od połowy października 2017 r. wszystkie dyspozytornie medyczne w Śląskiem pracują w całości w Systemie Wspomagania Dowodzenia Państwowego Ratownictwa Medycznego. Teraz dzwoniąc na 999 jest się przełączonym na 112 obsługiwanym przez Wojewódzkiego Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Katowicach.Do „podłącznia” pod alarmowy numer 112 przyszła kolej na policyjny 997. Do początków grudnia ten transfer ma być zakończony.

A potem podobny będzie dokonywany w całej Polsce. Warto bowiem wiedzieć, że CPR w Katowicach został wyznaczony do prowadzenia pilotażu. W skrócie polega on na tym, że zainteresowany dzwoniąc na numer alarmowy jest przełączany na numer 112. O tym, że na taki został przekierowany dowiaduje się, gdy usłyszy w telefonie zapowiedź: „Numer alarmowy 112, proszę czekać na zgłoszenie się operatora”.

Tomasz Michalczyk, dyrektor Wydziału Centrum Powiadamiania Ratunkowego oraz wojewoda śląski Jarosław Wieczorek zapewniają, że czas oczekiwania na połączenie nie przekroczy paru sekund.

– W Centrum w dni powszednie służbę przez całą dobę pełni 20 operatorów, w dni szczególne, np. w Sylwestra, pracuje 36 operatorów. Posługują się także językami obcymi. Gdyby zdarzyło się tak, że ktoś dzwoni na numer alarmowy, następuje przekierowanie na 112 i wszyscy operatorzy prowadzą rozmowy, to system przekieruje dzwoniącego do innego województwa, do innego CPR. Dzwoniący nawet o tym nie będzie wiedział – informuje dyrektor Michalczyk.

Jeszcze w tym roku zalety systemu pozytywnie odczuje policja. Jeszcze w Śląskiem (i do roku w całej Polsce) odbieraniem telefonów ze zgłoszeniami zajmuje się 756 policjantów, dyżurnych. Teraz, gdy odciążą ich operatorzy CPR, będą mogli oddać się innej pracy policyjnej.

Wojewódzkie CPR w Katowicach istnieje od 4 lat. Rocznie CPR ma na swym koncie 2,4 mln połączeń. 1,6 mln z tej puli jest obsłużonych, 900 tys. - fałszywych i 602 tys. zasadnych. Do policji system będzie przekazywał tylko te ostatnie.

Operator numerów alarmowych w CPR na podstawie otrzymanych informacji podejmie decyzję „w zakresie zadysponowania patrolu”, a jeśli tego będzie wymagała sytuacja powiadomi o zdarzeniu pogotowie ratunkowe i straż pożarną. Operator przekaże je w formie elektronicznej formatki.

Wieści

Unieważnienie konkursu ofert

14 listopada 2018

Ostatnie wideo

Podziękowania

Podziękowania od prezydent Jastrzębia-Zdroju

26 października 2018

Życzenia od Wojskowej Komisji Uzupełnień

16 października 2018

Obywatelka dziękuję naszym ratownikom

25 września 2018

Arena Gliwice dziękuję za nasz wkład w akcję

21 września 2018

Gratulacje dla naszej załogi od ministra zdrowia

21 września 2018

Podziękowania od Hospicjum Cordis

13 września 2018

Za współroganizację Dnia Bezpiecznego Kierowcy

30 lipca 2018