Start Aktualności 112 przejmuje dzwoniących na 997

112 przejmuje dzwoniących na 997

WPR

DLA PACJENTÓW | 9 listopad 2017

W dni powszednie w CPR pracuje obsada operatorów w zmniejszonym składzie

Od połowy października 2017 r. wszystkie dyspozytornie medyczne w Śląskiem pracują w całości w Systemie Wspomagania Dowodzenia Państwowego Ratownictwa Medycznego. Teraz dzwoniąc na 999 jest się przełączonym na 112 obsługiwanym przez Wojewódzkiego Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Katowicach.Do „podłącznia” pod alarmowy numer 112 przyszła kolej na policyjny 997. Do początków grudnia ten transfer ma być zakończony.

A potem podobny będzie dokonywany w całej Polsce. Warto bowiem wiedzieć, że CPR w Katowicach został wyznaczony do prowadzenia pilotażu. W skrócie polega on na tym, że zainteresowany dzwoniąc na numer alarmowy jest przełączany na numer 112. O tym, że na taki został przekierowany dowiaduje się, gdy usłyszy w telefonie zapowiedź: „Numer alarmowy 112, proszę czekać na zgłoszenie się operatora”.

Tomasz Michalczyk, dyrektor Wydziału Centrum Powiadamiania Ratunkowego oraz wojewoda śląski Jarosław Wieczorek zapewniają, że czas oczekiwania na połączenie nie przekroczy paru sekund.

– W Centrum w dni powszednie służbę przez całą dobę pełni 20 operatorów, w dni szczególne, np. w Sylwestra, pracuje 36 operatorów. Posługują się także językami obcymi. Gdyby zdarzyło się tak, że ktoś dzwoni na numer alarmowy, następuje przekierowanie na 112 i wszyscy operatorzy prowadzą rozmowy, to system przekieruje dzwoniącego do innego województwa, do innego CPR. Dzwoniący nawet o tym nie będzie wiedział – informuje dyrektor Michalczyk.

Jeszcze w tym roku zalety systemu pozytywnie odczuje policja. Jeszcze w Śląskiem (i do roku w całej Polsce) odbieraniem telefonów ze zgłoszeniami zajmuje się 756 policjantów, dyżurnych. Teraz, gdy odciążą ich operatorzy CPR, będą mogli oddać się innej pracy policyjnej.

Wojewódzkie CPR w Katowicach istnieje od 4 lat. Rocznie CPR ma na swym koncie 2,4 mln połączeń. 1,6 mln z tej puli jest obsłużonych, 900 tys. - fałszywych i 602 tys. zasadnych. Do policji system będzie przekazywał tylko te ostatnie.

Operator numerów alarmowych w CPR na podstawie otrzymanych informacji podejmie decyzję „w zakresie zadysponowania patrolu”, a jeśli tego będzie wymagała sytuacja powiadomi o zdarzeniu pogotowie ratunkowe i straż pożarną. Operator przekaże je w formie elektronicznej formatki.

Wieści

NFZ pod lupą kontrolerów

23 listopad 2017

Ostatnie wideo

Podziękowania

Podziękowania od jastrzębskich strażaków

22 listopad 2017

Podziękowania od Radia Express FM

3 listopad 2017

Podziękowania od prezydenta Jastrzębia-Zdroju

2 listopad 2017

Podziękowania od prezydenta Siemianowic Śląskich

30 październik 2017

Podziękowania za wartościową prelekcję o BHP

30 październik 2017

Podziękowania od Międzynarodowego Stowarzyszenia Policji

25 październik 2017

Podziękowania od seniorów z Koszutki

19 październik 2017