Po wojnie wszystkie auta, nawet luksusowe były przerabiane na furgonetki. Produkowany w  Lublin 51 jest jednak jednym z nietrafionych pomysłów.


Po zakończeniu II wojny światowej Polska borykała się nie tylko z ogromnymi zniszczeniami, ale  także brakami sprzętowymi. Najbardziej brakowało nam samochodów do przewozu różnego rodzaju towaru i sprzętu. Po wojnie wszystkie auta, nawet luksusowe były więc przerabiane na furgonetki.

Mimo wszystko niebywałym wydarzeniem było uruchomienie w 1948 roku, w Starachowicach produkcji Stara 20, przedwojennej jeszcze konstrukcji. Trzy lata później, 6 listopada 1951 roku w FSO rozpoczęła się produkcja licencyjnej Warszawy M-20, a dzień później w Lublinie w Fabryce Samochodów Ciężarowych ruszyła produkcja licencyjnego Lublina 51.

Była to radziecka konstrukcja samochodu Gaz 51 z 1937 roku. W ZSRR, w zakładach Gorkowskij Awtomobilnyj Zawod, w słynnym mieście Gorki zaczęto seryjnie produkować GAZ-a od 1946 roku. Był to samochód ciężarowy o gorszych parametrach niż nasz Star 20. Miał bowiem większe spalanie, mniejszą ładowność i mniejszą prędkość maksymalną.

Lublin 51 był napędzany czterosuwowym, dolnozaworowym, sześciocylindrowym silnikiem o pojemności 3480 centymetrów sześciennych, spalał 27 litrów na 100 km, a prędkość maksymalną rozwijał do 70 km na godzinę. Jednak to właśnie na podwoziu Lublina 51 w 1950 roku w Centralnym Biurze Konstrukcyjnym Przemysłu Motoryzacyjnego w Warszawie opracowano na potrzeby wojska nadwozie sanitarki. Nadwozie to o oznaczeniu N-243 produkowano w Jelczańskich Zakładach Samochodowych. Natomiast zabudowa z dachem 212 była wytwarzana w Zakładzie Budowy Nadwozi Samochodowych w Nysie.

We wnętrzu były zamontowane ławki na dwanaście osób i sześć składanych noszy, które po rozłożeniu można było zamontować we wnętrzu pojazdu. Był wyposażony tylko w podstawowy sprzęt medyczny oraz zbiornik na wodę o pojemności 10 litrów, wentylator elektryczny do przewietrzania oraz grzejnik na ciepło spalin.

Produkcję Lublina 51, ze względu na przestarzałą konstrukcję, małą funkcjonalność i nieopłacalność produkcji zakończono w 1959 roku.

M.Sz.

podobny artykuł:

KARETKI RETRO:Dodge WC-54

Back to top
Back to top